Blog #1 Dijkstra DS 21 Pallas 

Onder andere prins Bernhard bezat er ooit een; de CitroŽn DS. Een wonderlijke wagen, geprezen om haar design en hydropneumatische- en vloeistofgevulde veringsysteem. Vooral met dat laatste werd de CitroŽn DS beroemd. Want waar andere autofabrikanten nog voorthobbelden op vooroorlogse techniek, zweefde de
DS als een vliegend tapijt over de weg. En dat met een topsnelheid van 170 km/uur. Niet slecht voor een auto die voor het eerst van de band rolde in 1955.

Onze DS 21 Pallas

Zo rolde ‘onze’ DS 21 Pallas Injection in Jubilťe-uitvoering ook van de band. Een stukje later dan die van Bernhard, in ’72. Onze Jubilťe-editie kenmerkt zich door de grijze lakkleur met een iets lichtere tint grijs dak, het wijnrode dashboard en interieur. Ook de fijne handgeschakelde vijfbak zit er in. De auto werd eigendom
van de oprichter van Dijkstra Auto Groep, Sip Dijkstra, die de auto gebruikte als demonstratiewagen. De oprichter van Marktplaats was waarschijnlijk pas net geboren, dus moest Sip met de DS van huis naar huis om de auto te laten zien en te verkopen. De beste manier om veel mensen te bereiken. Zo ging dat. Ook werd ze gebruikt om mee op vakantie te gaan naar ItaliŽ, waar het gezin Dijkstra de vakantie doorbracht. 

     


Al snel daarna ging de DS naar een enthousiaste koper, waarna deze haar weer doorverkocht aan een boer uit Emmeloord. De boer hield de DS in onderhoud bij Dijkstra, maar na een aantal jaren raakte de auto uit het zicht. Totdat Roel Dijkstra de DS21 Pallas in 1994 te koop zag staan in de zaterdageditie van de Telegraaf. Roel kocht de auto en sindsdien is deze weer terug in de familie. De auto zag er slecht uit en was in delen uit elkaar gehaald, maar na een gedeeltelijke restauratie was de auto weer helemaal in originele staat.


     

Een nieuw leven

Een tijd brak aan van inzet voor vele trouwerijen, voor ritjes met klanten en prachtige oldtimerrally’s. Nu, een dikke tweeŽntwintig jaar na de vorige restauratie, wordt de slijtage toch weer pijnlijk zichtbaar. Roestvorming, dof chrome, niet-sluitende delen en een versleten interieur. Geen rampen, maar de bekende DS-kwalen. We vonden het tijd voor een complete restauratie. Hoe dat is aangepakt, kun je lezen in het volgende blog!

Lees hier blog #2