Blog #2 Dijkstra DS 21 Pallas 

Blog #1 nog niet gelezen? Klik hier:

Lees blog #1 

Dat onze CitroŽn DS 21 Pallas Injection Jubilťe aandacht en een goede restauratie nodig had, dat was duidelijk. Aan Roel Dijkstra de taak om een inschatting te maken van dingen die moesten gebeuren. Uit die eerste inventarisatie bleek al snel dat een body-off restauratie niet nodig was; het chassis is keihard. Het plaatwerk, de techniek en afwerking was er echter minder goed aan toe.  Het technische werk kunnen we heel goed zelf bij Dijkstra, maar voor het plaatwerk hebben we een samenwerking gezocht met een andere specialist; Classic Job.



Daar is de DS helemaal ontmanteld. Alleen de motor bleef op haar plek zitten. Die liep niet lekker stationair, maar was in grote delen goed. Kwestie van onderdelen reviseren en goed afstellen. De stuurbekrachtiging lekt een klein beetje, maar het stuurt zo fijn dat die er in blijft zitten. Een nieuwe stuurt lang zo lekker niet als het stuur waarmee ze in ’72 uit de fabriek kwam. Dat kunnen alle liefhebbers alleen maar beamen.




De basis van de DS was na al die jaren nog heel fraai, de carrosserie helaas een stuk minder. Het leek bij de demontage van de panelen nog wel mee te vallen, maar na licht zandstralen zakte de moed wel een klein beetje in de schoenen. De onderkanten van de deuren waren zo goed als weggerot en vele slecht uitgevoerde herstelwerkzaamheden kwamen tevoorschijn. Ondanks deze tegenslagen wilden haar niet opgeven. Schouders er onder en bijwerken die handel.


Kleine schades zijn vakkundig bijgewerkt en bij grotere schades zijn er nieuwe plaatstukken in gezet. Afwerken, primer er over en na veel bloed, zweet en tranen is het plaatwerk weer als nieuw! Ook het hele interieur moest eruit. Het mooie originele wijnrode interieur van weleer had nu meer iets weg van een dronken Fransman. Uitgezakt en niet meer in staat om mensen te vervoeren. Daarom is ook de binnenkant weer opgefrist en waar nodig nieuw gemaakt. Stoelen, hemeltje, inzetstukken; alles is weer in topstaat. Natuurlijk wel zoals het er origineel ook uit zag. Verder waren er alleen kleine dingen.



De DS trok altijd iets naar rechts bij het rijden, het schakelen ging niet zo soepel meer en er zat wat lucht in de remmen. Dat was zo weer voor mekaar. Op dit moment zijn de laatste dingen nog gaande. Het spuitwerk is gedaan, chromelijsten worden aangepakt, details worden mooi gemaakt en alles wordt weer netjes op z’n plaats vastgezet. Op naar het eindresultaat. Meer daarover in blog drie!