Testverslag: DS4 Crossback 

Autoplus is al meer dan 15 jaar dť onafhankelijke autokrant van het Noorden. In de Autoplus staat kwaliteit en betrouwbaarheid centraal. Autoplus brengt altijd het laatste autonieuws, ook en vooral uit de eigen regio. Autoplus heeft een onafhankelijk test verslag geschreven over de nieuwe DS 4 Crossback. 

PDF testverslag


DS 4 Crossback: gedistingeerd ruig! 

Na de DS 5 is het nu de beurt aan de DS 4 Crossback om de double chevron aan de kant te schuiven en te vervangen door het DS-embleem. De DS 4 is er in twee verschijningsvormen: de 'gewone' DS 4 en de DS 4 Crossback, een crossover-variant, die 3 centimeter op z'n poten staat en daardoor wat ruiger oogt. Maar verder is het gewoon dezelfde auto, niets meer en niets minder. 

DS staat sinds kort los van CitroŽn en is het merk waarmee men zich met meer luxe kan onderscheiden. De nieuwe Ds 4 Crossback, die Autoplus meekreeg is uitgebreid getest, dit is het bewijs dat ruig en gedistingeerd prima samen kunnen gaan! 


De premium-looks van de DS 4

Onze Crossback is uitgevoerd in de kleur Tourmaline orange. Samen met veel zwarte accenten, zoals de dikke zwarte randen langs de wielkasten, de buitenspiegels in Noir Perla Nera, Perla Nera, de stoere 18” lichtmetalen wielen (“Brisbane” Diamantťe Noir) maken het avant-gardistisch design helemaal compleet. Hetenige nadeel van zo’n compromisloos ontwerp is dat vorm boven functie gaat. Dat wordt nog wel het meest significant als we achterin willen gaan zitten. Vrij lastig door de korte portieren, maar ook door de pregnant uitstekende punt aan deze portieren (om de vloeiende chromen omlijsting te behouden), is een dingetje. Maar ja, wie mooi wil zijn, moet pijn lijden, zullen we maar zeggen.

Onderweg met de DS 4

Als we achter het stuur hebben plaatsgenomen, is het eerste wat ons opvalt de standaard panoramische voorruit, die je bijna het gevoel geeft buiten te zitten. Bijzonder handig wanneer je voor een stoplicht staat, maar aangezien de zon vandaag nogal z’n best doet, schuiven we beide zonnepanelen gauw naar beneden.
Het is een van de vele unieke design-elementen in het overigens fraai vormgegeven interieur, dat helemaal naar ieders smaak is te personaliseren. Tijd om te gaan rijden! We starten de motor en vanuit het vooronder klinkt een stoer geluid, wat verrassend genoeg wordt voortgebracht door, jawel, daar istie weer, een driepitter. Ongelooflijk, want deze 1.2 liter benzinemotor brengt dankzij zijn turbo maar liefst 130 pk in het laadje en dat wordt mooi gedoseerd overgebracht naar de voorwielen.


Over z’n stuurgedrag niets dan lof. Vooral in de rechtuit-modus op snelwegtempo is het zeer prettig en comfortabel toeven. Maar ook verkeersdrempels neemt ‘ie zonder enige moeite, dat zit ‘m gewoon in de genen. Ergonomisch is eigenlijk alles in deze nieuwe DS 4 dik in orde. De middenconsole ziet er dankzij het nieuwe
multimediasysteem met touchscreen heerlijk rustig uit en is lekker overzichtelijk, zoals het hoort. De prijs van deze demo? € 26.590,-.

Conclusie van de DS 4 Crossback

De nieuwe DS 4: een onderscheidend model, waarbij vorm duidelijk boven functie is gegaan, wat voor met name de achterpassagiers niet altijd even praktisch genoemd kan worden. Maar daar zullen kopers in dit bepaalde segment lak aan hebben, want zij willen een bijzondere auto, waarmee ze zich kunnen onderscheiden van de grijze massa. Dat lukt zeker met deze nieuwe DS4 en helemaal met de DS 4 Crossback, want die bewijst dat distinctie!