De Kia Tiger Nose bestaat 10 jaar

Tien jaar geleden presenteerde Kia op de internationale autoshow (IAA) in Frankfurt de Kee: een spectaculair studiemodel van een sportieve coupť. Deze concept car was destijds het designdebuut Peter Schreyer, hoofddesigner van Kia, en toonde een aantal karakteristieke elementen uit de nieuwe designtaal van Kia. De Kee had ťťn kenmerk dat op alle volgende modellen van Kia zou terugkeren: de ‘Tiger nose’ grille. De iconische ‘Tiger nose’ grille geeft Kia-modellen een onderscheidende en zelfverzekerde uitstraling. In het licht van de recente verkoopcijfers van Kia is die zelfverzekerdheid zeker gepast: sinds 2006 zijn de verkopen van Kia verdrievoudigd. Bovendien heeft Kia sinds 2009 al dertig maal een design award (zoals de Red Dot Award of de iF Award) gewonnen. De ‘Tiger nose’ heeft een belangrijke rol gehad in de design gedreven evolutie van het merk, waarbij wereldwijd de merkbeleving van Kia is veranderd.



In 2007 had Kia al een bijzonder hoog kwaliteitsniveau bereikt. Dit werd onderstreept met de introductie van de ‘7 jaar Kia-garantie’ op elke nieuwe Kia. De cee’d, geÔntroduceerd in 2007, was de eerste Kia met deze, in de autobranche nog steeds unieke garantieperiode. Om nog meer te verrassen had Kia een heldere designfilosofie en een uniek familiegezicht nodig, waardoor klanten onmiddellijk elk model zouden herkennen als een Kia. Peter Schreyer kreeg alle vrijheid om die designfilosofie te ontwikkelen. “Het was een zeldzame kans en een hele eer dat ik volledig de vrije hand kreeg om de designtaal voor een automerk te bepalen. Op een dag zal de Kee gezien worden als het startpunt van de nieuwe, op design gebaseerde visie van Kia.” Schreyer vat zijn allesomvattende designfilosofie samen als ‘De eenvoud van de rechte lijn’. “Het Kia-gezicht lijkt op dat van een tijger: krachtig, eigenzinnig en herkenbaar”, zegt Peter over de iconische ‘Tiger nose’ grille. Toch begon dit ontwerp niet met het idee van een tijgerneus. Het is eerder het resultaat van vele
uren werk, gericht op het creŽren van een uniek DNA voor Kia.”

Schreyer is niet alleen Chief Design Officer van Kia, maar ook een van de drie presidenten van het bedrijf en Chief Designer van de Hyundai-Kia Group. Hij heeft de leiding over het Kia-designteam, dat bestaat uit meer dan driehonderd mensen die werken in drie Kia Design Centers: in Namyang (Korea), in Irvine (CaliforniŽ) en in Frankfurt.