Historie

Vroeger

1949: Sip Dijkstra opent een garagebedrijf in Marknesse en sleutelt hier aan motoren en scooters. Het bedrijf verhuist al snel naar de Noordzijde in Emmeloord. 

Dagelijks sleutelde de familie Dijkstra hier aan motorfietsen en scooters van verschillende merken zoals BMW, JAWA, SPARTA, HEINKEL en VESPA. De eerste auto’s die verkocht waren heetten toen scootmobielen. Tegenwoordig worden ze dwergauto’s genoemd. De typen Kabine, Isetta en Meschersmitt konden regelmatig gespot worden op de polderwegen.

PTT besteleenden

In 1954 ontwikkelt het bedrijf zich voorspoedig en daarbij kwam het eerste contact met het Franse merk CitroŽn. De PTT rijdt namelijk met besteleenden. Dijkstra wordt gevraagd, bij het ontbreken van een CitroŽn dealer, de 2CV’s te onderhouden. Dit wordt uiteindelijk een succes. Met de komst van de CitroŽn DS, wordt Dijkstra per 1 oktober 1956 een officiŽle CitroŽn-dealer.

De tijd blijft doorgaan. Het bedrijf groeit. De ruimte aan de Noordzijde 4 is te klein voor auto’s en motoren. Het naastgelegen terrein is nog onbebouwd en wordt aangekocht om er het autodealer bedrijf te vestigen. De opening in januari 1961 is een groot feest. Inmiddels werken er 12 mensen binnen het bedrijf. De introductie van de CitroŽn Ami 6 vindt snel plaats en Shell wordt vervangen door Caltex benzine.

De jaren 60
We zetten onze stappen voort naar de jaren 60. De stormachtige ontwikkelingen waren al gauw van grote invloed op de maatschappij. Naast The Beatles, de Rolling Stones, de minirok en Brigitte Bardot neemt in Nederland ook mobiliteit een grote vlucht. En dat is goed voor de business. Introducties zoals de CitroŽn Dyane, de DS met de meedraaiende koplampen, de Mehari in 1968 en de Ami 8 zorgen ervoor dat Dijkstra de verkooprechten van CitroŽn verkrijgt voor de gehele IJsselmeerpolders. Tegenwoordig is dat de provincie Flevoland.

Een 'echt' familiebedrijf.
De oudste zoon van Sip Dijkstra Sr. (Fokko) begint in 1970 met een kleine groep enthousiaste medewerkers aan de Giekstraat in Dronten. Omdat (bijna) iedereen die een motorfiets had, deze heeft ingeruild voor een auto, wordt er gestopt met de verkoop van motoren. CitroŽn komt met nieuwe modellen uit zoals de GS en de SM. Het 'eendje' blijft in de zeventiger jaren populair en de plaats Lelystad groeit erg hard als overloop van met name Amsterdam. Dit brengt veel nieuwe klanten naar het bedrijf van Dijkstra.

Energiecrisis

Helaas gooit de energiecrisis van 1973/74 roet in het eten. Veel klanten rijden niet meer van Lelystad naar Dronten voor onderhoud. Toch snel zo’n 40 kilometer heen en terug. Dit maakt voor Dijkstra het besluit eenvoudiger om ook een vestiging in Lelystad te openen. Introductie CitroŽn CX, die gelijk tot auto van het jaar wordt verkozen.

Nadat de markt zich heeft hersteld wordt in januari 1977 aan de Kempenaar in Lelystad de 3e vestiging geopend. Een fraai pand waar zoon Roel Dijkstra (ook een zoon van Sip Dijkstra Sr.) de scepter zal zwaaien.

Dijkstra is op dat moment en echt familiebedrijf geworden. Drie zonen, alle gepassioneerde auto liefhebbers, willen graag in het bedrijf werkzaam zijn. Daarom wordt het tijd om de structuur van het bedrijf te wijzigen. Een nieuwe BV wordt opgericht met 4 aandeelhouders. Sip, Fokko, Roel en Job Dijkstra.

Donkere periode
Nu volgt een periode van consolidatie en voorzichtige groei. De gevolgen van de 2e leiden in 1981 tot een dramatische daling van de autoverkopen in Nederland. Om toch met de tijd worden in deze jaren panden verbouwd en nieuwe showrooms aangebouwd. Introductie van de Visa in 1979, de GSA in 1980 en de AX in 1986. Door CitroŽn wordt in 1982 de BX gelanceerd. Met een prijs van f 19.900,= wordt dat een doorslaand succes. De 2cv wordt vanaf 1988 niet meer in Nederland geÔmporteerd. Alhoewel de productie in Portugal nog doorgaat tot 1990.

Een nieuwe stap
Almere is inmiddels een echte stad geworden. Interessant genoeg om een 4e vestiging te openen. Gekozen wordt voor een terrein aan de Markerkant waar de meeste andere merken ook vertegenwoordigd zijn. In 1990 wordt het nieuwe pand geopend. Inmiddels trekt Sip Sr. zich steeds meer terug uit de operationele zaken en samen met Job bieden ze hun aandelen aan de overige aandeelhouders aan.

In 1994 begint Patrick Olgers (huidige Directeur Sales) als verkoper voor bedrijven en fleetowners. Vanwege een te krappe situatie in het centrum van Emmeloord wordt gestart met de bouw van een nieuw pand op de Ondernemersweg. Na vier jaar wordt Olgers aangesteld als directeur van de vestiging in Almere.

īFrisse startī in Lelystad.
Het pand in Dronten wordt verkocht. Na een verbouwing van het pand in Lelystad is daar voldoende capaciteit om van daaruit heel Oost Flevoland te verzorgen. De introductie van de CitroŽn C5 als opvolger van de Xantia. De C5 is het eerste type dat de de C weer draagt in de type aanduiding sinds de jaren 30. 

De locatie op de Markerkant in Almere kan niet uitbreiden. Daarom wordt het pand verkocht en aan de De Huchtstraat wordt nieuw gebouwd. Een transparant pand met veel licht in de showroom en een efficiŽnt ingerichte werkplaats. Sip Dijkstra Jr. komt het bedrijf in Almere versterken.

Bedrijfsovername

Op 1 januari 2007 nemen Patrick Olgers en Sip Dijkstra Jr. de Dijkstra Auto Groep over van Fokko en Roel Dijkstra. Daarmee is de derde generatie Dijkstra aan zet om het bedrijf verder uit te bouwen. Olgers en Dijkstra kiezen voor groei:

2007: De overname van Kruisheer, CitroŽn-dealer van Drachten en Heerenveen. 

2008: De overname van BM Driebond in Groningen zorgt voor de 6e vestiging.

2009: De 7e vestiging wordt in november verkregen door de overname van Auto Poiesz in Sneek.

2010: Start nieuwbouw in Sneek.

2011: Met de overname van Douma Leeuwarden wordt de 8e CitroŽn-vestiging toegevoegd. 

2012: Autobedrijf Bolt (CitroŽn-dealer Assen) wordt overgenomen door de Dijkstra Auto Groep. 

2014: Autobedrijf Cents (CitroŽn-dealer Emmen) aan de Nijbracht 50 wordt overgenomen door de Dijkstra Auto Groep. Dit betekent dat Dijkstra nu in totaal 10 vestigingen heeft verspreid over Flevoland, Friesland, Groningen en Drenthe.

2015: In 2015 is onze vestiging in Groningen verhuisd vanuit ons oude pand naar ons nieuwe pand aan Koldingweg 29.

2016: De nieuwbouw vestiging van Kia & CitroŽn Drachten aan Florijn 7 staat als een huis. Vanaf maandag 4 januari zijn wij geopend. 

Automobielbedrijf Richard Thalen (CitroŽn-dealer Meppel en Hoogeveen) wordt overgenomen door de Dijkstra Auto Groep. Hiermee heeft Dijkstra volledige dekking in Drenthe. 


Dijkstra wordt KIA-Dealer

In september 2011 start de Dijkstra Auto Groep met het merk KIA, dat inmiddels tot de top-10 van best verkochte personenwagens in Nederland behoort. Autobedrijven Van den Akker (Heerenveen) gaat verder onder de dan Kia Dijkstra vlag.

Vier maanden later (januari 2012) wordt Automobielbedrijf Fleming (KIA-dealer in Drachten) ook overgenomen. Dijkstra zet de verkoop van het merk KIA vanuit hetzelfde pand voort. 

Eind 2013 komt Dijkstra tot overeenstemming met KIA Motors Nederland over het dealerschap in Leeuwarden. Met een geheel nieuw 5-man sterk team is Dijkstra officieel KIA-dealer van Leeuwarden en daarmee van heel Friesland. 

In september 2014 wordt het bestaande bedrijf in Lelystad zogenaamd 'multimerk' dealer. Naast CitroŽn wordt Dijkstra hiermee ook officieel merkdealer voor Kia in Lelystad. Dijkstra Almere volgt in maart 2015. 

Per 1 januari 2017 wordt de vestiging in Emmeloord ook 'multimerk' dealer. De helft van de showroom aan de Ondernemersweg 29 is naast de modellen van CitroŽn ook gevuld met modellen van Kia. In mei 2017 volgt Heerenveen met ook een samenvoeging van de beide merken aan het Businesspark Friesland-West 55.


DS wordt een merk op zich

Het merk DS werd vanaf de zomer van 2014 officieel al een zelfstandig merk. Dijkstra werd door PSA gevraagd dit exclusieve premiummerk te vertegenwoordigen in Noord-Nederland. Vanaf 2018 mogen slechts 12 dealers de nieuwe DS 7 Crossback verkopen: het eerste model dat als DS is ontwikkeld. Tijdens een exclusieve avant-premiŤre bij Dijkstra DS-Salon Groningen toonden bijna 400 bezoekers zich mateloos enthousiast!